Selasa, 14 Disember 2010

Mahasiswa Buku VS Mahasiswa Intelek

Sebagai mahasiswa/i yang menjadi harapan negara, kita tidaklah seharusnya menjadi mahasiswa/i yang hanya bergantung pada apa yang kita pelajari di dalam subjek yang terdapat dalam pembelajaran semata-mata tapi kita seharusnya menjadikan peluang sebagai seorang mahasiswa/i ini untuk menimba sepenuh pengalaman yang berharga bagi menjana pemikiran yang lebih kreatif, kritis dan inovatif. Pemikiran yang terkehadapan berbanding individu lain atau dalam erti kata lainnya minda kelas pertama. Jika kita lihat fenomena pada hari ini mahasiswa/i lebih cenderung menjadi mahasiswa buku berbanding menjadi mahasiswa/i intelek yang mindanya bebas memikirkan hal-hal yang berkaitan sahsiah diri, kemasyarakatan, kenegaraan dan sentiasa mengambil pengetahuan atau perkembangan semasa.

Kita boleh berbangga dengan pencapaian dari segi akademik dengan merengkul pelbagai anugerah kecemerlangan namun, jika kita menilai semula pengetahuan kita sama ada cakna tentang hal semasa atau minda kita ini lebih terkehadapan atau tidak, rasa-rasanya jauh ketinggalan berbanding mereka yang lain. Mahasiswa pada hari ini lebih suka mengejar kejayaan akademik tanpa memandang persekitaran mereka, hal ini menyebabkan mahasiswa menjadi mahasiswa lesu dan minda mereka terkongkong dengan hanya satu idealisme, tidak bercambah pemikiran. Oleh itu, mahasiswa perlulah lebih cakna tentang pelbagai hal disamping mengejar kejayaan yang cemerlang di dalam pelajaran dan ini membolehkan mahasiswa membina jati diri dengan lebih mantap sebelum menghadapi dunia luar yang lebih mencabar.

Pada hemat saya, saya melihat IPT adalah satu tempat utk melatih minda mahasiswa agar lebih berketerampilan dan utk membentuk acuan kepimpinan yg lbh mantap. Jd tidak seharusnya ada halangan drpd mana2 pihak yg cbe utk mengekang idea2 drpd mahasiswa kerana golongan ini akan mewarisi pimpinan negara. Hanya kepimpinan yg bacul yg cbe menghalang idealisme mahasiswa kerana tajut kehilangan kuasa, pangkat dan kedudukan.

Mahasiswa Intelek lebih berdaya saing berbanding mahasiswa buku. Ayuh! sama-sama kita lakukan perubahan minda dan menjana minda kelas pertama!SHIFT OUR PARADIGM!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan