Jumaat, 24 Jun 2011

Rindu Seorang Anak

Abah,
Seringkaliku tatapi potretmu,
Yang tersimpan rapi disebalik
litupan kad yg menutupi 'walletku',
Kerinduan terasing mencengkam tulang belulang
yg kian kedinginan kasihmu,
Kaca-kaca berguguran menitis ke bumi

Abah,
Masih teringat lagi,
Saat kau membawaku berjalan bersamamu,
Menuju ke sebuah kedai runcit,
Waktu itu anakmu hanyalah budak hingusan
yg dahagakan permainan sama seperti anak-anak yg lain
"Abah, nak senapang tu.." mintaku padamu....
Engkau menegah
"Tak payahlah, kat rumahkan bnyk dah mainan...nanti mak bising kat abah..."
"Alah abah, nak jgk!" bentakku,
Engkau yg kesian melihatku lalu mengambil senapang mainan itu,
Lalu kau bertanyakan kepada tuan kedai,
"Nie berapa nie?" "Empat setengah jer ustaz" ujar Pak Lah,
Pemilik kedai tersebut....

Abah,
Barangkali org memanggilmu ustaz kerana perwatakanmu
Setiap org yg memandang akan memanggilmu ustaz walaupun engkau bkn ustaz...
Engkau dikenali jiran-jiran sebagai ustaz,
Di sekolah kau dikenali sebagai CIKGU,
Namun bagiku engkaulah CIKGU dan engkaulah USTAZ,
Kerana kau abahku,
Engkau seringkali ditolak utk mengimami solat di surau berhampiran rumah,
Surau yg terkenal dgn jolokan nama org-org dengan nama Surau Kangkar Ayam,
Tapi kau sering menolak kerana kau rasa tidak layak utk mengimami mereka yg lg tggi ilmunya,
aku mengagumimu kerana ketinggian budimu.....

Abah,
Setelah meningkat remaja,
Anakmu ini menjadi semakin liar,
Tidak menghormatimu,
Sering pulang lewat ke rumah,
Berbohong selalu,
Sehinggalah suatu hari engkau jatuh sakit,
Badanmu bengkak-bengkak,
Engkau demam, demam yg berpanjangan,
Di bulan Ramadhan kau menahan derita kesakitan....
Seminggu sebelum menyambut lebaran,
Engkau, aku dan emak pergi berjumpa pakar...
Alangkah sedihnya kami bila dikhabarkan doktor yg memeriksa,
"Encik, encik punyer buah pinggang rosak 95%, encik kne dialisis segera"
Namun abah berdegil mahu pulang ke kampung dahulu,
Kerana sudah setahun dia tidak menjenguk ibu dan ayahnya...

Abah,
Masihku ingat lagi detik yg mencemaskan,
bilamana ambulans tiba diperkarangan rumah atok,
Abah diusung masuk ke dalam ambulans,
Kami mendesak abah untuk ke hospital walaupun abah enggan,
Maafkan kami abah.........
bukan kami menderhaka atau mahu menyinggung perasaan abah,
kami tahu abah mahu melelapkan mata di rumah ataok,
tapi kami kasihankan abah...menderita....
kami mahu abah sihatttt.....
Maghrib itu takbir raya kedengaran sayup-sayup ke telinga......
menandakan kemenangan umat Islam melawan gelojak nafsu....
Takbir itu juga membawa kesedihan dihati........
Kami menunggu doktor memberikan kata putus...
"Doktor mcm mana keadaan suami sy doktor....?"tnya mak dlm keresahan...
"kenapa x bawa dy awal-awal ke hospital?"doktor bertanya seperti kesal...
"Keadaan dia dah teruk...kami kat sini x bleh berbuat apa-apa"ujar doktor muda tersebut...
Memang diakui,
peralatan di hospital Kota Tinggi tidak mencukupi utk membuat rawatan segera
tambahan dirimu semakin kritikal......
doktor tidak mahu ambil risiko dengan merawatmu...
"Jadi macam nielah puan, kami akan rujuk dia ke HSA malam nie jgk..."
Mak hanya bersetuju....
Pihak hospital menelefon HSA...
Doktor maklumkan kpd kami...."Tiada katil kosong di HSA"
Hati kami bertambah gusar....
Doktor berusaha mendapatkan tempat kosong....
Hati tidak putus-putus berdoa.....
Akhirnya ada katil kosong di HSA yg akan menempatkanmu abah..
Alhamdulillah bersyukur kpd Allah kerana memudahkan jln utk kami...
Engkau dibawa menaiki ambulans ke HSA..mak menemanimu...
Kami adk beradik dibawa pulang pak cik ke rumah atok,
Esk pg lps solat hari raya kami akn menyusul...

Abah,
Seusai solat hari raya kami pergi menjengukmu di HSA,
Engkau sudah dipindahkan ke ICU sebelum kami tiba...
bergegas kami ke wad ICU tersebut.....
aku ditugaskan utk menemani mak selama engkau berada di wad itu,
Tapi takdir Allah mendahului,
Menjelang raya yg ketiga engkau menghembuskan nafas yg terakhir
tanpa sebrang kata-kata semangat utk anak-anakmu...
berjurai airmata ini menerima khabar itu...........

Abah,
Kini hampir 6 tahun kau meninggalkan kami,
bila aku merinduimu akn aku tatap sekeping gambar yg ak simpan dlm 'walletku'....

Abah,
ketahuilah....
ketika aku menulis bait-bait rindu ini,
aku cuba kekang kaca-kaca jernih ini dari berguguran,
aku risau jika ada yg terlihat akan tingkahku ini....

Abah,
skg aku berjaya capai keputusan cemerlang dlm diploma,
InsyaAllah pinjaman yg aku buat dengan MARA akan jd biasiswa.....
dan InsyaAllah aku akn smbg ijazah pertamaku....

Abah,
sesungguhnya ak meminati bidang syariah....
jauh disudut hati aku nak jadi sebagaimana ulama silam dlm mempertahankan
agama Islam yg suci ini walaupun aku sedar aku x mampu....
aku x mampu jd sehebat ulama terdahulu.....
tetapi aku teringat kata-kata seorg ikhwah
"kalau kita x mampu utk berjuang seperti org laen, kalau kita x de ilmu sehebat org lain, kalau kita x mampu jd sehebat org lain dlm lapangan dakwah ini, cukuplah sekadar kita dapat jadi pembancuh minuman utk mereka, cukuplah sekadar kita jd tukang sapu utk mereka, tetapi jgn tinggalkan aku dlm berdakwah"
kata-kata itu jd pembakar semangatku utk terus mendaulatkan agama Allah ini....

Abah,
Semakin jauh aku menulis,
perasaan ini tidak dpt dibendung....semakin kuat kaca-kaca jernih ini menusuk mataku....

Abah,
Sampai sini dahulu tulisan anakmu,
sekadar melepaskan kerinduan dlm bait-bait kata yg tidak seberapa ini...

Abah,
Aku doakan agar kau ditempatkan bersama-sama org-org yg soleh dan beriman di syurga...

ABAH! AKU MERINDUIMU

Dari anakmu: ibnurahmah_1432
24/6/2011 bersamaan 22 Rejab 1432
Pukul 10:26 pagi= MM Homeopathy Centre

Tiada ulasan:

Catat Ulasan